Jaaroverzicht – Hoogte- en dieptepunten van 2012

by • December 18, 2012 • CoolComments (3)1526

jaaroverzichtHet jaar 2013 staat alweer voor de deur, maar wij van bloghopper sluiten het oude jaar eerst af met een terugblik op de hoogte- en dieptepunten van een veelbewogen 2012. Een heus jaaroverzicht. Leest u mee?

Wat is er een hoop gebeurd. Natuurrampen, heldendaden, zelfmoorden, opstand, zinloos geweld, schietpartijen en politiek zijn steekwoorden die in mijn nieuwsgeheugen veelal naar boven komen. Het blijft een aparte gewaarwording dat negatief nieuws toch beter blijft hangen dan positief nieuws. Maar hey, we leven nog!
Omdat het einde van 2012 nadert, denk ik dat een groot deel van onze lezers zich niet meer bewust is van het feit dat half Nederland in januari onder water stond. Het was pompen geblazen om de ondergelopen kelders weer droog te krijgen. Dit nieuws was een maand later letterlijk ondergesneeuwd door de berichtgeving over onze koninklijke waaghals, Johan Friso. De prins vond het nodig om buiten de piste te skiën en veroorzaakte een lawine waar hijzelf onder bedolven werd. Of hij ooit nog ontwaakt uit zijn coma is een kwestie van afwachten.
Maart stond in het teken van het grote busongeluk in Zwitserland. Hierbij kwamen maar liefst 28 mensen om het leven, waaronder 22 kinderen. Zeven van deze kinderen droegen de Nederlandse nationaliteit. Een regelrechte ramp, waar de oorzaak nog steeds niet bekend is. Ja, ze denken dat de chauffeur onwel is geworden. But who knows why? Naast dit ongeluk stond ook de rechtszaak tegen kleuterneukerT Robert M. deze maand centraal. De gore viespeuk bekende dat hij maar liefst 85 kinderen seksueel heeft misbruikt. Hij is dan ook veroordeeld tot 18 jaar en TBS. Robert M. liet het er echter niet bij zitten en is later dit jaar in hoger beroep gegaan. Waarom, vraag ik mij af. Je hebt bekend, freak. Deal with it!

In april dit jaar was het einde verhaal voor kabinet-Rutte (I). De politieke crisis ontstond nadat de PVV even ervoor de stekker uit het Catshuisberaad had getrokken.
Zonder gedoogsteun van de PVV verloor het VVD/CDA-kabinet de meerderheid in de Tweede Kamer en klaar was het. Rutte bood zijn ontslag en die van de andere ministers aan bij onze Koninklijke Hoogheid en kon vakantie gaan vieren.
Mei was voor de Italianen een nogal schokkende maand. Letterlijk. Italië werd deze maand maar liefst drie keer getroffen door een aardbeving. De bofkonten. Wij in Nederland moesten het dezelfde maand doen met een negende plaats in de top 10 van de warmste maand mei sinds 1901. Woehoe, de vlag kon uit. Elke maand sneuvelde er op weertechnischgebied record na record, leek het wel.
Juni 2012 stond natuurlijk in het teken van het EK. Voor Nederland een dramatische ervaring aangezien ze de eerste ronde niet eens doorkwamen. Hoe hard we ook “hup Holland hup” schreeuwden, het mocht niet baten. Ze hebben maar liefst alle drie de wedstrijden verloren en eindigden als laatste in de poule des doods. Let op: We hebben het over “ze” als Nederland verliest. We hebben het pas over “we” als “we” winnen.
Juli is de maand van de Nijmeegse vierdaagse waar duizenden helden de finish haalden, maar ook de maand waarin de 13-jarige Donnie Rog werd doodgereden. De jongen werd geschept en de dader reed vervolgens verder. De verdachte meldde zichzelf later op het bureau. Deze maand werd bekend gemaakt dat de verdachte wordt vervolgd. Wanneer hij voor de rechter moet verschijnen is nog onbekend.
Als ik aan augustus terug denk, denk ik aan Epke Zonderland.  Hij was DE held van de maand. Epke leverde een niet eerder geziene prestatie aan de rekstokken. Met maar liefst drie vluchtelementen achter elkaar en een perfecte landing, sleepte Zonderland een welverdiende dikke gouden plak binnen. In totaal hebben onze Nederlandse sporters 20 medailles in de wacht gesleept tijdens de Olympische spelen. Zes keer goud, zes keer zilver en acht keer brons. Kassa!

In september mochten we met z´n allen gezellig naar de stembus of niet natuurlijk. Het is immers een “vrij” land. Meer zwevende kiezers dan ooit tevoren. Tijdens de campagne vlogen de hilarische parodies je om de oren. Niet dat het ons hielp een juiste keuze te maken, maar het maakte het geneuzel van de heren en dames politici wel iets luchtiger en dus leuker. Voor ons dan welteverstaan. Laten we de troonrede op Prinsjesdag vooral niet vergeten. September stond tevens in het teken van Project-X in Haren. Dat verjaardagsfeestje is zo uit de hand gelopen dat Project-X inmiddels tot het woord van het jaar is gebombardeerd.
Jiehoeiii! Oktober is de maand dat Bloghopper werd geboren. Een memorabele maand. Een item om niet te vergeten. Een fantastische nieuwe nieuwssite werd vanaf deze maand gevuld met mooie, grappige en interessante blogs door nog mooiere menschjes. Maar oktober was ook de maand van de zelfmoord van Amanda Todd die stof liet opwaaien en mensen wakker schudde. Als we het toch over stof op laten waaien hebben…how about stormpje “Sandy”?  Oktober had alleen NOG een op-het-puntje-van-je-stoel-zit-momentje…Felix Baumgartner. De lefgozerT sprong van ongekende hoogte aan een parachuutje naar beneden en verbrak maar liefst drie records. Hij heeft de hoogste vrije val, de snelste vrije val, maar ook een YouTube-record op zijn naam weten te zetten. Op het moment van zijn sprong keken er maar liefst 7 miljoen mensen naar hem via de livestream op Joetjoep.
En ja, de maand november. Of Movember, waarin wereldwijd aan de mannen word gevraagd hun gezichtsbeharing à la Reinbout Oelewapper te laten staan om zo aandacht te vragen voor de gezondheidsproblemen van mannen. De maand waarin Nederland haar eigen Amanda Todd verhaal kreeg. En wie herinnert zich de meest geretweette tweet van het jaar niet? “Four more years” voor de Amerikaanse “Yes, we can” president. Ook onze eigen Obama (kuch), MarkieMark kreeg deze maand te horen dat hij nog eens vier jaren ons land mag regeren en stond hij met zijn hele zooitje op de stoep het bordes bij onze Bea. Oh, bijna vergeten! November was ook de maand dat onze Peter R. de Vries weer eens met de eer mocht strijken toen hij met de bekendmaking op de proppen kwam: De moord op Marianne Vaatstra was opgelost. Wat een opluchting.

Jawel, het einde nadert. Niet alleen van dit jaaroverzicht, maar ook de wereld schijnt te vergaan. Wij van bloghopper houden onze harten vast, want het einde der tijden lijkt zich al te hebben ingezet. Zo legde van de week bultrug Johannes al het loodje, werd eerder deze maand een vrijwillige scheidsrechter doodgetrapt en schrok half Friesland van een luchtbeving. Helaas stond het kille koude decembermaandje ook eventjes in het teken van onze andere kleuterneukerT, Sytze van der V. Hij zette één van onze bloggers een hak. Dat moeten we niet willen.
Gelukkig droeg bloghopper in december ook een warm hart toe aan de goede doelen. Zo kon je eerder deze maand lezen dat de 12-12-12-actie een groot succes was en stonden wij even stil bij de arme kindertjes in Afrika in ons eigen land. En natuurlijk niet te vergeten…onze held Jacques Smits die zijn leven waagde in Irak voor andermans kinderen. Respect!

Al met al was 2012 een enerverend jaar. Een jaar vol ssssstille tochten, vol haat en nijd, moord en doodslag, maar ook liefde. Thank God voor liefde. Liefde zorgt er immers voor dat wij van bloghopper jullie volgend jaar gewoon weer gaan voorzien van nieuws en ander spektakel. Fuck de Mayakalender.

Wij wensen jullie een fijne kerst en een spetterend uiteinde. Wees voorzichtig met vuurwerk en tot volgend jaar!!