Failra: 55% Fyra-treinen vertraagd

by • January 9, 2013 • CoolComments (0)990

Failra: 55% Fyra-treinen vertraagdDe Fyra is de holstrontverklontering van het Nederlandse spoornetwerk. De dienst werd in 2009 met veel bombarie gelanceerd. Supersnelle verbindingen tussen Amsterdam en Brussel. Het zou feilloos moeten werken. Maar sinds dat die geldverslindende treinen heen en weer tuffen zijn er alleen maar problemen. Het begon met de Aldi-trein die de naam V250 draagt. NS Hispeed wilde voor een dubbeltje op de eerste rang zitten door dergelijke treinstellen van AnsaldoBreda te bestellen, maar de treinen kwamen veel te laat naar Nederland. En waren ze er eindelijk, dan hadden die stofzuigers op rails vaak storingen.

Sinds december 2012 is de Fyra zogenaamd volledig operationeel met de verbindingen Amsterdam-Brussel en Amsterdam-Breda. Maar wat ook volledig operationeel is, zijn de vertragingen. De Fyra faalt elke dag keer op keer. Dat wist ook reizigersorganisatie Failra te melden. Sinds december 2012 zijn er maar liefst 2.350 treinen vertrokken van het perron waarvan 130 treinen de eindstreep geeneens haalden. Op het traject Amsterdam-Brussel komt één op de twintig treinen niet aan. Tevens zijn 55% van de Fyra’s geplaagd door vertragingen.

Natuurlijk herkent NS Hispeed zich niet in de uitkomsten van Failra. “We komen zelf tot andere conclusies”, zegt directievoorzitter Jan-Willem Siebers. “Uit onze maandrapportage blijkt dat 70-75 procent van de Fyra’s op tijd rijdt. Dat betekent een vertraging van zes minuten. Vijfentachtig procent van de treinen is tot een kwartier vertraagd en de overige vijftien procent heeft een langere vertraging.” Ja natuurlijk. Stop je eigen rotkop maar lekker diep in je eigen reet. Heel Nederland weet dat Fyra al sinds 2009 grandioos faalt, maar alleen de hotemetoten van NS Hispeed willen dat niet inzien.

Het wordt dus tijd dat er een andere vervoerder over de HSL gaat sjezen. NS Hispeed heeft keer op keer laten blijken dat zij niet in staat zijn om treinen op tijd te laten rijden. Maar de tickets voor de Fyra blijven onevenredig duur en daarbij moet je eerst reserveren voordat je je aars in een Fyra-stoel mag planten. Dus mensen… Willen jullie naar Brussel? Pak dan de auto.

Pin It

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *