NS/NMBS snappen het totaal niet

by • January 22, 2013 • CoolComments (0)1504

NS/NMBS snappen het totaal nietHet leed dat Fyra heet. Je zou er bijna een saaie speelfilm over kunnen schrijven. Zowel de NMBS en de NS hebben grandioos gefaald met hun Fyra-treindienst. Het klonk te mooi om waar te zijn: Met de V250 met een snelheid van 250 kilometer per uur van Amsterdam naar Brussel kunnen reizen. Het was dus ook te mooi om waar te zijn. De Fyratreinen faalden keer op keer, totdat de Belgen het zat waren en de V250 verbood op hun spoor. Niks 250 kilometer per uur. De teller blijft voorlopig op 0 kilometer per uur staan.

Natuurlijk zijn de Belgische en Nederlandse Spoorwegen niet de enige die totaal gefaald hebben in het miljardenverslindende project. Ook AnsaldoBreda heeft grandioos gefaald. Het Italiaanse bedrijf leverde letterlijk prullaria. De V250 werd niet voor niets de ‘Alditrein’ genoemd. Ja niet zo gek. De kwaliteit is om te janken. Het comfort in een oude Plan V is zelfs nog beter. Maar dat is nog het minst belangrijke. De kwaliteit van de buitenkant was ook om te janken. Zeker als het plaatwerk losraakt als het in aanraking komt met een ijsblok.

Dat AnsaldoBreda uiteindelijk de treinstellen mocht leveren is niet zo gek. Het is puur een geldkwestie geweest. De bekendere fabrikanten als Alsthom en Bombardier (Het oudere Talbot) zullen wel te duur geweest zijn. Op zich lariekoek, want het gros van het Nederlandse materieel komt van de twee fabrikanten. Neem nou de VIRM. Dat is een intercity-dubbeldekker die gemaakt is door Bombardier. Deutsche pünktlichkeit dus. Die treinen rijden als sinds 1994 zonder problemen over het Nederlands spoorwegnet. Ook de ICM en onder andere de plaszaktrein zijn van Duitse makelij.

Maar ja… dat zijn natuurlijk geen hogesnelheidstreinen. Maar het bovenstaande getuigt wel dat de Duitsers wel degelijk goede treinen kunnen bouwen. Dat is iets waar AnsaldoBreda een dikke V250 aan kan zuigen. Als we nu even bij de hogesnelheidstreinen blijven: De twee bekendste zijn de Thalys (Een TGV) en de ICE. De eerstgenoemde tuft sinds 1996 tussen onder andere Amsterdam en Parijs. Geheel zonder problemen. En nu raast hij zonder noemenswaardige problemen over de HSL tussen de twee steden. De Thalys is dus ook van zeer goede makelij. De trein werd door Alsthom gebouwd. Hoewel dat dan een Frans bedrijf is. Maar ja.. dat maakt niets uit, want de treinen zijn zeer vakkundig in elkaar gezet.

Dat geldt ook voor de ICE. Dat is een hogesnelheidstrein die verschillende Europese steden aandoet. de trein rijdt voornamelijk door Duitsland en flikt dat dus ook zonder noemenswaardige problemen. Niet zo gek, want er zijn al meerdere generaties van de ICE. De treinstellen worden gemaakt door het Duitse Siemens. Alweer Deutsche pünktlichkeit. De spoorbedrijven uit België en Nederland nemen decennia lang al treinen van Franse en Duitse fabrikanten, dus ze weten dat het degelijk materieel is. Buiten dat het puur een geldkwestie was, blijft het een raadsel waarom ze überhaupt voor de V250 hebben gekozen.

Mochten de lieden van de twee treinbedrijven zich ook op deze site begeven, dan geven we ze graag een tip. Pleur die falende V250 weg en ga voor degelijke treinen van Franse of Duitse makelij. Het kost dan wat, maar dan heb je ook wat. De HSL is al lang operationeel en nog hebben we er bijna niets aan.

Pin It

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *